www.bikels.nl/zbw Forum Index www.bikels.nl/zbw
A _little_ text to describe your forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tailwalk (?) oorzaken

 
Post new topic   Reply to topic    www.bikels.nl/zbw Forum Index -> Vaartechniek algemeen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ralph
Nieuw


Joined: 31 Jul 2017
Posts: 14
Location: Nieuwerkerk aan den IJssel

PostPosted: Mon Aug 07, 2017 9:06 pm    Post subject: Tailwalk (?) oorzaken Reply with quote

Vorige week vrijdag voor het eerst op mijn nieuwe Falcon 129 gevaren, wat een lekker board zeg! Gevaren met 7,9 Vapor en zat tegen overpowered aan, soms echt overpowered.

Ik probeerde nieuw PR neer te zetten op de GPS op een redelijk vlak stuk water. Alleen tot twee keer toe kreeg ik een tailwalk (althans ik denk dat dit de benaming is). Bij snelheid van ca 53-55 km/uur komt ineens het hele board uit het water, nauwelijks te controleren en gaat heel snel tussen linker en rechter tail heen en weer slingeren. Wist me er allebei de keren net uit te redden, maar zorgde wel voor angst op de volgende runs, waardoor ik niet meer maximaal ging.

Ik had m'n giek op schouder hoogte (vrij laag vind ik zelf, voor controle)
M'n mastvoet ongeveer een cm voor het midden
Vin was een Select Vmax2 43 cm

Nu zegt m'n gevoel dat de vin het probleem was op deze snelheid en te veel lift gaf. Echter de vin selector van Select geeft aan dat tot 7.2 met mijn 90 kg toch met 43 gevaren kan worden.

Andere factor die misschien van invloed was; ik zat overpowered op downwind koers. Ik denk dat ik meer halve wind ben gaan sturen toen het gebeurde (kwam in een stevige vlaag terecht). Misschien zeil ook iets open gegooid waardoor druk van m'n mastvoet af ging. Zou dat ook oorzaak kunnen zijn?

Twijfel nu beetje of ik andere vin moet gaan kopen. Kleiner dan 43 heb ik niet op dit moment.

Advies meer dan welkom... thx
Back to top
View user's profile Send private message
Patrick de Jongh
WindSurfer


Joined: 05 Apr 2014
Posts: 894
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Aug 08, 2017 12:58 pm    Post subject: Reply with quote

Als je zwaar overpowered staat kan een tailwalkje natuurlijk wel voorkomen.. je staat immers met te groot spul, dat is tenminste wat ik denk.
Mastvoetje nog een stukkie naar voor zetten en zoals je al zei, hou de druk erop om dat downforce erin te houden.
Trim van je zeil doet ook een hoop, tackstrap wat strakker, wat meer bolling onderin geeft ook meer druk op je board.
Giek toch nog wat lager.
Als je geen andere vin hebt eens iets lenen. 43cm lijkt me niet overdreven groot voor de 129 maar dikke wind en alles wordt anders. Ken de statistieken van de max2 niet verder.
Back to top
View user's profile Send private message
Ralph
Nieuw


Joined: 31 Jul 2017
Posts: 14
Location: Nieuwerkerk aan den IJssel

PostPosted: Tue Aug 08, 2017 7:38 pm    Post subject: Reply with quote

Dank Patrick. Je hebt idd gelijk, bij overpowered kan er wel eens iets gebeuren natuurlijk.

Ga bij zelfde soort omstandigheden nog eens wat proberen met mastvoet en giekhoogte. Ik had de tackstrap trouwens bewust los gehouden... ik dacht die alleen strak moest bij lichtweer voor meer power. Weet wat geleerd.  Laughing

Zal marktplaats ook eens in de gaten houden voor een betaalbare vinnetje rond de 40-41 cm.
Back to top
View user's profile Send private message
Patrick de Jongh
WindSurfer


Joined: 05 Apr 2014
Posts: 894
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Aug 08, 2017 7:41 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb hem bijna altijd los staan.. betere rotatie vind ik..
Back to top
View user's profile Send private message
dimitri
WindSurfer


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 120
Location: Rotterdam

PostPosted: Tue Aug 08, 2017 11:27 pm    Post subject: Reply with quote

Ook niet overpowered kan het uit het niks voorkomen (Patrick.... Roeibaan)
Op dezelfde snelheid had ik ook met de falcon 138 en de vapor 8.6 een vergelijkbare ervaring.....alleen knipperde ik met mijn ogen en zag ik de bodem van de roeibaan...
Wat bij mij hielp, was de mast voet naar voren....cm voor cm tot het board wat ging plakken. Daarna een klein stukje terug en het was over..
De vin was een vmax 2 45cm. Dus ik denk niet dat jouw vin te groot is....al kan het geen kwaad met overpowered varen een cm korter te proberen.
Back to top
View user's profile Send private message
Marco B
WindSurfer


Joined: 25 Jul 2010
Posts: 1523
Location: Sommelsdijk

PostPosted: Wed Aug 09, 2017 5:23 am    Post subject: Reply with quote

Ralph,

het van de ene rail naar de andere gaan van je board wordt in de surf volksmond nog wel eens "bokken" genoemd. Een board los laten lopen, gecontroleerd, is wat je wilt. Dit bokken niet. Een beetje bokken en leven in je board is natuurlijk niet erg. Je moet het board in principe lekker zijn eigen weg laten gaan, los lopend over het water, en jij hoeft de boel alleen maar te anticiperen en stabiel te houden.

Het kan door een aantal (samenloop) factoren komen.

Een aantal jaar geleden, toen ik het surfen nog wat verder onder de knie aan het krijgen was, heb ik dit ook gehad. Toevalligerwijze met een zelfde soort vin, een Select Vmax, onder een vrij breed board (79 breed) met relatief groot zeil(7.9).

Nu is dit natuurlijk geen slechte vin, dus kan het niet anders dan dat er ook andere factoren meespelen. Techniek bijvoorbeeld, of de toestand van het water (in welke richting loopt de chop t.o.v. vaarrichting) en de trim van je set.

Je zou kunnen proberen om eens een andere vin van iemand te proberen. Eentje met een softere tip bijvoorbeeld, die de chopbewegingen voor een deel opvangt waardoor je board rustiger zou kunnen worden. En/of in combinatie met een hogere torsiestijfheid (lees : geen twist). Als een vin een klein beetje twist (is weleens wenselijk) loost deze constant iets power op een bepaalde koers (vooral downwind volgens mij, maar in ieder geval heeft het met de aanstroomhoek te maken). Dit kan zorgen voor een "smooth ride" maar kan ook zorgen dat je op een bepaald punt tussen power en de-power in zit. Dit kan het bokken veroorzaken.

Je mag altijd mijn 43 cm Sonntag SL-X testen, daarmee is het bokken volledig verleden tijd. Ik vaar deze onder mijn Manta79 (125 liter) met 7.9m2 in medium/high wind. Een genot. Staar je niet blind op lengtes. Je kan 3 vinnen hebben met dezelfde lengte maar met een ander inzetbereik.

Teveel downhaul kan ook een oorzaak zijn. Je board gaat daardoor hoger op het water liggen. In combinatie met de Vmax, die steeds meer lift gaat genereren linieair met het hoger worden van de snelheid kan dit zorgen voor controle problemen. Als je je tackstrap lost laat heb je NOG meer werking van de loose leach. Hoe meer je de tackstrap aantrek, hoe meer de loose leach verder onder in het zeil deels teniet wordt gedaan. Check het maar eens met het optuigen aan de kant.

En uren maken, ervaring opdoen. Lekker spelen en tunen met je set. Niet passief stug doorvaren met dezelfde set-up, maar actief zoeken naar verbeterpunten. Daar leer je veel van.

PS : een voorbeeld van een tailwalk zie je in het filmpje hieronder, waar ik met de formula vaar en een tailwalk forceer, leuk voor de film. Vooral van een downwindkoers met flinke snelheid plots upwind sturen zonder je "stance" en trim aan te passen, en het board wil alleen maar de lucht in. Bij een tailwalk gaat de rail waar je op staat recht omhoog, en duikt de andere rail juist het water in. Zie hieronder. Het begint bij 03:51 min.

https://www.youtube.com/watch?v=YlMf_ZEG19c&t=85s

ps : 53-55 km/hr met deze set is behoorlijk  Wink
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Joost
WindSurfer


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 2336
Location: Zoetermeer

PostPosted: Wed Aug 09, 2017 8:13 am    Post subject: Reply with quote

Goed verhaal Marco! en wat een geweldig filmpje met hele prettige muziek,
top!
_________________
Hang Loose!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ralph
Nieuw


Joined: 31 Jul 2017
Posts: 14
Location: Nieuwerkerk aan den IJssel

PostPosted: Wed Aug 09, 2017 7:05 pm    Post subject: Reply with quote

Top Marco en Dimitris! Hier kan ik ook wat mee.

Beetje loslopen van het board is idd niet erg, maar dit kan leiden tot zware crashes en die wil ik beetje voorkomen :-)
Technisch kan het sowieso wat beter en het zeil iets open gooien heeft het natuurlijk alleen maar erger gemaakt. Een reflex die ik moet proberen af te leren.

Wel opvallend dat zowel jij als Dimitris dezelfde ervaring hebben met een Vmax Select. De vin heeft als eigenschap veel lift dacht ik. Mss iets te veel.
Ga me er wat meer in verdiepen in de vinnen. Blijkbaar wordt dat een stuk kritischer op dit soort boards en met deze snelheden. Tof dat ik je Sonntag mag proberen Marco!. Ik geloof idd dat flex en twist compleet andere vinnen kan opleveren in dezelfde lengte.

Verder stond mijn zeil erg ver doorgetrokken (veel downhaul) in combi met de losse tackstrap was dit dus ook nog een factor die het uitlokt.

Super, zo krijg ik beetje inzicht in de factoren en heb ik al een hoop dingen die ik kan nagaan en een voor een aanpassen.

En wat een gaaf filmpje Marco. Kippenvel met die muziek!
Back to top
View user's profile Send private message
Ed
WindSurfer


Joined: 07 Nov 2011
Posts: 1254
Location: Rotterdam

PostPosted: Thu Aug 10, 2017 1:29 pm    Post subject: Reply with quote

Ralph ,goed bezig en zo verschil in vinnen te kunnen ervaren.
Heb zelf ervaren dat Selects bij toenenemende snelheid , meer chop , golven toenemende wind alleen maar meer power gaan genereren.
En dan was het advies ; maatje kleiner zetten van zelfde type.
Carbon custums hebben flex en twist waardoor er zoals hierboven al is omscghreven een de-power ontstaat of kan ontstaan.
Zo kan je bv 2 of 3 vinnen varen met exact zelfde lengte en zelfde type maar totaal andere eigenschap voor op de spot waar je vaart met zelfde setje met bv andere windhoek andere windkracht.
De ideale vin die alles kan bestaat echter niet en het blijft uiteraard altijd een compromis en zal je met 2 vinnen per set goed afgedekt kunnen zijn.
Dus ja...veel varen op dezelfde spots en zoeken naar ideaal trim en vin die voor jou een goed en gecontroleerd gevoel geeft en toch ook op "randtje" kan gaan varen ,want het blijft een slalom setje.
Als we elkaar aan het water tegen komen kan je Sonntag SLX SLP en F4 vinnen eens proberen.
_________________
No Stress Have Fun
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ralph
Nieuw


Joined: 31 Jul 2017
Posts: 14
Location: Nieuwerkerk aan den IJssel

PostPosted: Fri Aug 11, 2017 6:44 am    Post subject: Reply with quote

Thanks Ed, ga zeker meer uitproberen wat vinnen betreft. Het lijkt ook wel of de Falcons veel gevoeliger zijn voor de juiste vin. Hier voor had ik een Speedster van Tabou en dat leek wat vergevingsgezinder als het om vinnen ging.

Moet trouwens even kwijt dat ik dit een super relaxed forum vind zeg. Onder de indruk van de kennis en behulpzaamheid die hier zit thumbsup
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.bikels.nl/zbw Forum Index -> Vaartechniek algemeen All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group