www.bikels.nl/zbw Forum Index www.bikels.nl/zbw
A _little_ text to describe your forum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Werkelijke funcionele hoeveelheid downhaul versus spec.
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    www.bikels.nl/zbw Forum Index -> Speed en Tuning
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Oscar
WindSurfer

PostPosted: Wed Jun 08, 2016 1:04 pm    Post subject: Reply with quote

Bovenstaande reacties hebben toch ook met gevoel te maken. Iets voelt niet lekker en daarom ga je wat veranderen. De eerste keer is al gauw goed en daarna ga je wat andere standjes proberen. Hier een centimeter downhaul erbij, daar weer wat minder. Vorige week op Oostvoorne na de eerste rak mijn zeil half in het water nog moeten tunen. Ik dacht dat ik ondertussen toch aardig wist hoe ik op moest tuigen, maar de combinatie veel downhaul en weinig outhaul voelde niet lekker.
Van vinnen heb ik de ballen verstand. Sinds kort pak ik stiekem de jp fsw 93 van Jibbe, maar met mijn eigen vin eronder had ik geregeld spinout. De laatste keer (zelfde omstandigheden) en kortere vin eronder en geen problemen gehad. I.t.t in bed scheelde die paar centimeter een hoop. Voelde een stuk lekkerder. Gewoon uitproberen dus.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Roland Ruskauff
Moderator

PostPosted: Thu Jun 09, 2016 6:19 pm    Post subject: Reply with quote

ik denk dat ambitie bepaalt hoever je er mee wil gaan.Dat ene centimetertje of die specifieke vin kan een hoop verschil maken. Dat is ook weer inherent aan het materiaal waarmee je vaart. Een volbloed slalom set vraagt nou eenmaal wat finetuning.

Have Fun !!
Ed
WindSurfer

PostPosted: Thu Jun 09, 2016 7:55 pm    Post subject: Reply with quote

Roland Ruskauff wrote:
ik denk dat ambitie bepaalt hoever je er mee wil gaan.Dat ene centimetertje of die specifieke vin kan een hoop verschil maken. Dat is ook weer inherent aan het materiaal waarmee je vaart. Een volbloed slalom set vraagt nou eenmaal wat finetuning.

Have Fun !!

Wink

Verder al aardig wat serieuze reacties op vraag betreffende aanvang topic.
Wacht nog even met mijn visie.
Roland Ruskauff
Moderator

PostPosted: Mon Jun 13, 2016 4:06 pm    Post subject: Reply with quote

Met mijn North Warp F15 pakte ik meestal +1cm meer downhaul. Daarmee trim je het zeil net iets voorbij de MAX van het visuele trim systeem (boven in het zeil)..

Maar dat is een setting die persoonlijk is. Volgens mij kloppen de afmetingen allemaal wel.

Had ooit een KA.Sails 460 mast... daar kreeg ik +2cm gratis.. was 462cm. Dat helpt niet als je het zeil volgens specs trimt.

Opmeten van een mast kan dus lonen !
Frank S
WindSurfer

PostPosted: Wed Jun 15, 2016 6:18 am    Post subject: Reply with quote

Sinds het begin van dit jaar meet ik alles op en zet dat in een schema. Per zeilmaat de downhaul op de mm, setting van de giek, stand van de trapezetouwtjes, hoogte giek, stand van mastvoet icm gebruikt board en vin etc.

Optuigen op het "oog" en op het "gevoel" werkten niet goed, met als resultaat dat elke sessie veel tijd besteed moest worden aan het trimmen. Aangezien ik helaas maar weinig sessies maak, is dat zonde van de tijd. Dit jaar zit er dus een schema en een rolmaat in de tas. Klinkt misschien wat saai en vervelend, maar het geeft je de mogelijkheid om de draad op te pakken precies daar waar je gebleven was.

Om terug te komen op de hoofdvraag: kloppen de settings op het zeil? tot nu toe voor geen enkel zeil. Vandaar het schema met mijn eigen settings:)
Back to top
View user's profile Send private message
Ed
WindSurfer

PostPosted: Sat Jan 13, 2018 5:38 pm    Post subject: Reply with quote

Inmiddels paar seizoenen en handmatig downhaul zetten verder ;

Controlle van mastlengte is wel van belang en hier gelijk al een mogelijke afwijking ontstaat.
Verlenger standaard 4 eenheden langer dan de specs , dan eens beginnen met een setting en dit gaander weg de aanpassen.
Eea vertaalt zich dat, Loft ex 2012 en huidige 2016 2017 op zo + 2 tot 4 cm. Hierbij de 8.6 en 11 op SDM Loft Team en kleinere op Loft Team Rdm.
Op te tuigen zeil eerst nat maken helpt wel om de eerste rek eruit te halen, rakje varen en bijstellen.
Hoe groter de lap stof des meer rek en hoe vaker bij stellen zekers vanaf 8.6 + om weer juiste vaargevoel te krijgen.De 11 rekt zo ongeveer 3.5 cm en dat is direct voelbaar,zekers bij contstant windje en des te meer in vlagen.
Na veel proberen per zeil zo een beetje de basis gevonden zodat fine-tuning +/- 5 mm wel oke is , gebruik wel voor ieder zeil eigen mast en ingestelde verlenger zodat niet zo een gepuzzle wordt en alsnog met verkeerde setting begin.
Tack-strap, camdruk,lattenspanning,welk uithaal oog en dat downhaul katrol zo dicht als mogelijk op board moet zitten ; minimale verlenging, niet meegenomen
Marcel Hooijmans
WindSurfer

PostPosted: Wed Jan 17, 2018 6:28 am    Post subject: Reply with quote

Ik herken dit allemaal,maar wat ik al jaren doe is puur op gevoel en goed kijken naar je profile.
Je voelt na 1 rakje of je zeil goed staat of niet.
Ook met de giek het zelfde verhaal ,ik kijk nooit naar de settings.
En dit alles werkt in mijn optiek goed voor mij.
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    www.bikels.nl/zbw Forum Index -> Speed en Tuning All times are GMT
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum