Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Welke mast in RacingBlade

01 sept 2013 11:04 #26586

• Marco B
  • Marco B's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Het zou jammer zijn dat Monty nog meer meegaat in de mainstream. Zijn zeilen waren jaren geleden echt onderscheidend!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

01 sept 2013 11:20 #26587

• Rob B
  • Rob B's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik weet het een beetje late reactie maar waarom niet kiezen voor een rdm mast waar de lofts oorspronkelijk allemaal mee uitgerust moesten worden.

Volgens mij heeft Loft trouwens om marketingdoeleinden de Racingblades geschikt "gemaakt" voor sdm masten.

Ik heb in mijn blades 100 % rdm masten en ben hier zeer tevreden over en loop volgens mij een hoop minder risico op mastbreuk wat ik zo van anderen met 100 % sdm masten toch regelmatig hoor.

01 sept 2013 15:07 #26590

• Anton
  • Anton's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Mainstream of niet neem maar van mij aan dat Monty niets op de markt brengt als het geen functie heeft of niet werkt.
Hij is ook niet bang om te zeggen mijn zeil van dit jaar is goed en ik doe er voor volgend jaar niets aan. Bijvoorbeeld zijn jarenlang altijd als best uit de test komende O2 Freeride zeil is 5 seizoenen onveranderd gebleven.
Pas toen Monty wist een beter freeride zeil te kunnen maken kwam hij met de Oxygen , die hij voor 2014 wederom niet veranderd t.o.v 2013.
Dus als het vervangen van de sensitip een minder zeil zou hebben opgeleverd zou deze niet vervangen worden.

Inderdaad is de Blade oorspronkelijk alleen ontworpen voor RDM masten.
Vanaf dat het zeil op de markt kwam ( eind 2006) is het omarmt door speedsurfers dit omdat een softere mast (RDM) zeer goed werkt bij ruime koersen.
Maar de wedstrijdsurfer ((slalom) was niet tevreden omdat de softere mast niet voldeed bij half windse koersen en kwam men power te kort uit de gijp.
Daarom is de Racingblade vanaf 2010 gekomen met een set extra cambers zodat de surfer kan kiezen.
Kijk maar eens naar een RB opgetuigd op een RDM en op een SDM, een RB op een SDM heeft veel meer power door meer bolling onderin.

Je kant dit natuurlijk marketing noemen maar wat heb je aan een full cambered racing zeil als er geen enkele wedstrijdsurfer mee wil varen.
Wat je wel ziet is dat vanaf dat moment de Racing Blade zijn weg ook vond naar de competitieve wedstrijdsurfer en sindsdien hebben windsurfers , groot , klein, zwaar, licht overal ter wereld wedstrijden gewonnen .terwijl er ook nog steeds topsnelheden worden gevaren door de speedsurfers.

Ikzelf vaar alles met RDM masten , zelfs FW zeilen doe ik op mijn 5.20 RDM
Maar ik wil gewoon heerlijk ontspannen mijn uurtjes op het water doorbrengen en hoef geen wedstrijden te winnen.

28 okt 2013 00:53 #27651

• Marco B
  • Marco B's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Van de week heb ik de 7.0 2013 blade racing kunnen testen van een NL wedstrijdsurfer en daar zat standaard een 4,30 SDM bij van Loft

Phoe, wat een power voor een 7.0m2! Toch wel meer dan ik gewend ben, en dat toch met een soft vaargevoel en toch minder vermoeiend varen. Het beste van twee werelden lijkt het.

Het lijkt mij juist zeer positief voor het inzetbereik van een zeil om deze met een RDM en met een SDM te kunnen varen! Zo heb je de high end en de low end afgedekt. Of het doel van inzet. Slalom, pak je de sdm. Speed in high wind, pas je de RDM. Even de cambers wisselen dat wel, maar das zo gedaan. Of je kan op basis van je lichaamsgewicht je keuze maken.

Welke mast in RacingBlade 30 sept 2018 18:48 #39750

• Ed
  • Ed's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 8
Na 3 seizoenen RDM in 7.8 7.0 2012 en 2 seizoenen RDM in 7.8 en 7.0 2016 te varen eens besloten een Loft Team 460 SDM aan te schaffen en in de 7.8 te stoppen.
RDM tech cams en spacers uit 7.8 gehaald gedocumenteerd en als set bewaren.
Zelfde downhal setting en verlenging , niets aan latten spanning verstelt, andere cams en geen shims ;
Totaal ander zeil ; veel meer buik ...echt zichtbaar meer ,andere leech en keurig aansluitende twist , tag niet op spanning.
Cam druk oke alsnog geen shims nodig en prima rotatie.
Afgelopen vrijdag even op water kunnen proberen maar omstandigheden waren ver van ideaal om indruk te krijgen , wat wel opviel was de directheid.
Ff zien of er plaatje van sdm / rdm bij kan plakken , dit voor het idee.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank L

Laast bewerkt: door Ed.

Welke mast in RacingBlade 15 nov 2018 08:13 #39806

• Ed
  • Ed's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 8
Nog niet echt met 7.8 op water geweest om er iets van te vinden, kom er zeker op terug.I
nmiddels alvast een SDM voor de 7.0 besteld wordt in april 2019 geleverd.
Wordt vervolgd .

Laast bewerkt: door Ed.
Moderators: NicoFrank LTheo
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden