Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Werkelijke funcionele hoeveelheid downhaul versus spec.

13 juni 2016 18:06 #36896

• Roland
  • Roland's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Met mijn North Warp F15 pakte ik meestal +1cm meer downhaul. Daarmee trim je het zeil net iets voorbij de MAX van het visuele trim systeem (boven in het zeil)..

Maar dat is een setting die persoonlijk is. Volgens mij kloppen de afmetingen allemaal wel.

Had ooit een KA.Sails 460 mast... daar kreeg ik +2cm gratis.. was 462cm. Dat helpt niet als je het zeil volgens specs trimt.

Opmeten van een mast kan dus lonen !

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

15 juni 2016 08:18 #36914

• Frank S
  • Frank S's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Sinds het begin van dit jaar meet ik alles op en zet dat in een schema. Per zeilmaat de downhaul op de mm, setting van de giek, stand van de trapezetouwtjes, hoogte giek, stand van mastvoet icm gebruikt board en vin etc.

Optuigen op het "oog" en op het "gevoel" werkten niet goed, met als resultaat dat elke sessie veel tijd besteed moest worden aan het trimmen. Aangezien ik helaas maar weinig sessies maak, is dat zonde van de tijd. Dit jaar zit er dus een schema en een rolmaat in de tas. Klinkt misschien wat saai en vervelend, maar het geeft je de mogelijkheid om de draad op te pakken precies daar waar je gebleven was.

Om terug te komen op de hoofdvraag: kloppen de settings op het zeil? tot nu toe voor geen enkel zeil. Vandaar het schema met mijn eigen settings:)

13 jan 2018 18:38 #39319

• Ed
  • Ed's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 8
Inmiddels paar seizoenen en handmatig downhaul zetten verder ;

Controlle van mastlengte is wel van belang en hier gelijk al een mogelijke afwijking ontstaat.
Verlenger standaard 4 eenheden langer dan de specs , dan eens beginnen met een setting en dit gaander weg de aanpassen.
Eea vertaalt zich dat, Loft ex 2012 en huidige 2016 2017 op zo + 2 tot 4 cm. Hierbij de 8.6 en 11 op SDM Loft Team en kleinere op Loft Team Rdm.
Op te tuigen zeil eerst nat maken helpt wel om de eerste rek eruit te halen, rakje varen en bijstellen.
Hoe groter de lap stof des meer rek en hoe vaker bij stellen zekers vanaf 8.6 + om weer juiste vaargevoel te krijgen.De 11 rekt zo ongeveer 3.5 cm en dat is direct voelbaar,zekers bij contstant windje en des te meer in vlagen.
Na veel proberen per zeil zo een beetje de basis gevonden zodat fine-tuning +/- 5 mm wel oke is , gebruik wel voor ieder zeil eigen mast en ingestelde verlenger zodat niet zo een gepuzzle wordt en alsnog met verkeerde setting begin.
Tack-strap, camdruk,lattenspanning,welk uithaal oog en dat downhaul katrol zo dicht als mogelijk op board moet zitten ; minimale verlenging, niet meegenomen

17 jan 2018 07:28 #39322

• Marcel Hooijmans
  • Marcel Hooijmans's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik herken dit allemaal,maar wat ik al jaren doe is puur op gevoel en goed kijken naar je profile.
Je voelt na 1 rakje of je zeil goed staat of niet.
Ook met de giek het zelfde verhaal ,ik kijk nooit naar de settings.
En dit alles werkt in mijn optiek goed voor mij.

Moderators: NicoFrank LTheo
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden