Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bonaire 2019

Bonaire 2019 nieuw bericht van Frits 04 feb 2019 17:14 #39976

• Frits
  • Frits's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 4
Zondag 03020219.
Fuuuuck !!!!
Na een paar matige winddagen waarbij we niet verder dan 13-14 kn kwamen ging het vandaag ineens los op Lac bay. Eindelijk 20-23 kn !!!!
Getuned als ik was op de afgelopen dagen stond ik binnen het uur met de 7,5 toch vrij groot. Notabene op de lichtweersettings. Enfin na even fijn resetten verder met de 7,5. Dan maar even buffelen !!
Meer wind betekend meer chop en dat werd dus vrij avontuurlijk. Ik moet zeggen: de Futura 107 presteert geweldig ! ik vaar de originele racevinnen eronder omdat het board er echt om vraagt. Met 71 cm breedte en ultrakort raast het over de chop heen alsof er niets aan de hand is. de combi met de 7,5 vraagt wel om de 38 cm vin en dat betekend dat ik niet overal in de baai kan komen zonder risico op vastlopen. Het kan wel maar er zijn van die onverwachte plekjes die bij laag water net even aantikken met 38. Geen zin om de zooi te slopen !
Topdag dus. wel helemaal uitgewoond na afloop. Maar dat had ik aan mezelf te danken want 2 rijstwafeltjes met avocado als ontbijt schiet natuurlijk niet op... Meestal start ik met een bak havermout en dat gaat veel beter bij mij.
Vandaag lekker veel ruering op de punt. Tonky Frans was op het eiland en kwam zijn broer Taty helpen met het center. Zij hadden ook 2 klasjes voor surflessen en er werden filmopnamen gemaakt. Lekkere camerameiden trouwens. Jammie !
Dat zullen we binnenkort wel terug zien op de website of op YT. het station heet
" Frans paradise" geloof ik. Ik heb er nog wat foto's van gemaakt. zie albumlink.
Het is wel grappig want Bonaire is toch ook wel een pleisterplaats voor surfmatties. Ik zie nu steeds dezelfde surfers in deze periode terug. Veel van hen zijn actief op YT met tutorials etc.
Er zijn ook plotseling kinderen bijgekomen en nu zie je de stellen bij tourbeurt surfen daar waar zij in andere jaren altijd samen gingen.
Het concept van het station van de broertjes Frans is voorlopig gebaseerd op het lesgeven aan beginners en foilers. je kunt er uiteraard ook huren. maar het materiaal is daar op gebaseerd.
Op de punt kan dat ook want daar is het water diep en kunnen de foilers direct uit de voeten. Dat lukt niet bij de andere stations. Een niche dus..
Ik denk dat zij nog wel willen groeien maar zullen daar geheel in Bonairiaanse stijl wel de tijd voor nemen denk ik.
Ik hoop niet dat het hun enige bron van inkomsten is maar dat zal wel niet. Voorlopig lopen ze daar rond als een setje blije eikels.
In deze eerste weken zijn we niet echt heel erg gericht op excursies want onze dochter Anouk komt over 2 weken voor 14 dagen over. Dan gaan we met haar op pad en gaan we cruisen over het eiland. Later daarover meer dus..
Intussen genieten we maximaal. Ik heb wat muziekstudiemateriaal meegenomen en de fluiten dus de dagen zijn wat ons betreft nog steeds te kort. We zijn hier nu al weer een week !
Gekkenwerk zo snel als dat gaat !
Enfin; dat was hem weer even. Never a dull moment zullen we maar zeggen...

check this : myalbum.com/album/c0PcCm83GQR9
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank L, Theo

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Bonaire 2019 nieuw bericht van Frits 05 feb 2019 13:40 #39983

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Mooi man. Beter weer dan hier.
Houd ons op de hoogte.

Bonaire 2019 nieuw bericht van Frits 09 feb 2019 18:30 #40007

• Frits
  • Frits's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 4
Zaterdag 090219
wow ! 9 februari ! al 6 dagen sind de laatste notities.. time flies !!! Krappe 14 dagen onderweg nu.
We zijn inmiddels helemaal geland. Rituelen ontwikkelen zich en zijn op een fijne plek. Inmiddels heeft zich een klein cypers buurtkatje gemeld die een paar keer per dag gedag komt zeggen met een klein miauwtje dat code is voor: ik heb honger. Hij heeft geen halsbandje dus vermoeden we dat het een zwervertje is die letterlijk "de kat uit de boom kijkt " met ons. Hij laat zich niet aanhalen maar wel voeden en hij slaapt voor de deur in de stoelkussens. Overdag is hij op pad. De vorige keer dat ons dat overkwam hadden we ineens een labradorpup die mee naar huis moest in het vliegtuig. Dus we laten hem maar niet binnen want gaan over 4 weken weer weg dus... niet teveel aan wennen dus...
Deze week een paar heel goede surfdagen gehad met gisteren als hoogtepunt. het ging lekker aan met 20-23 kn. en stond met de 7,5 al snel te groot. Na rustig (vooral rustig, de wind blijft toch wel hier) de 6,3 opgetuigd lekker knallen in de kabbelaarsbankdijning. De Futura 107 heeft zijn voorkeursmaat rondom de 6 meter en dat merk je goed. Wat vaart dat lekker en vooral; moeiteloos !
De 71 cm breedte is supercomfortabel en eerlijk gezegd heb ik hem daar ook wel een beetje op uitgezocht. Het nieuwe design is met 71x 228 ultracompact, kan een hoop wind aan (20-30 kn/met hardere wind vaar ik toch niet meer) en heeft het volume precies waar ik het graag wil hebben. Tov de oude Naish 115 alle terrain is hij wat minder radicaal maar dat vind ik op mijn 61e inmiddels wel prettig. De keren dat ik op zee vaar zijn trouwens op 1 hand te tellen dus ik heb hem bewaart voor dat soort gelegenheden. We zien wel.
Mss een leuk board voor mijn zoon Luuk voor als we weer eens samen willen varen. De laatste keer was die qualitytime trouwens vrij kostbaar gebleken en sloopte hij mijn splinternieuwe Ezzy Cheetah 7,5 in een harde vlaag.
Hij is zo gewend aan superharde wind met ultrakleine zeiltjes (3,7/4,0 etc) dat hij de kracht van een 7,5 bijna niet meer herkent. Bam ! dwars er doorheen ! Enfin; ik heb een nieuwe gekocht (zie album) en de sloopversie gaat na de vakantie naar Farla samen met de oude Ezzy 6.5 voor renovatie. Die mag hij voortaan gebruiken als we weer eens samen gaan varen. Ik heb er een 60% skinny base van 330 bijgekocht die hij in combinatie met de 490 top kan gebruiken. Die gast blijft me geld kosten maar goed; alles voor de goede zaak toch ?
(ik kreeg net een bericht binnen dat hij nu op Big bay bij Kaapstad met 35 knopen aan het knallen is in 2,5 meter swell. ik vraag me af of hij het nog wel leuk vind met zijn vader te surfen met 20 knoopjes ?!)
Inmiddels zijn er meer freestylers gearriveerd op Lac bay. Supergetalenteerde boys en girls die dingen doen waar ik alleen maar in bed van droom. ik heb C gevraagd er goed naar te kijken maar gaf niet thuis. .. heel flauw trouwens. Ze zegt broodnuchter als ze is; ik beperk me wel tot de schoolslag en rugcrawl.. OK,OK al goed..
Een Engels stel met inmiddels een kindje (6mnd) vaart de sterren van de hemel en zijn hier elk jaar 3 maanden. Dit jaar gaan ze na afloop door naar Maui. Waar ze het van doen weet ik niet want beiden geven onderweg surfles. Hij spreekt Engels zoals de Royals dat doen in Engeland dus ik vermoed een hele goede komaf en mss "loaded by family" . Hij heeft trouwens alleraardigste tutorials op YT staan onder de noemer het windsurfing
. Een waanzinnig goede surfer en bijzonder sympathiek. We overwogen zijn baby te adopteren die met 6 maanden trouwens al een supercoole zonnebril draagt met borgingskoord. Zo leuk..
Deze week is er trouwens een vrouw op Lac Cai (andere kant van Lac bay) door waarschijnlijk een Octopus aangevallen tijdens het snorkelen of duiken. Het beest maakte zich vast aan haar en moest met spoed naar het ziekenhuis. Het was maar net op tijd want het beest was giftig.
Niemand weet wat er gebeurd is maar vermoeden een Octopus. Nog nooit gespot op Laccai zeggen ze hier maar dat is natuurlijk onzin (vind ik) Die beesten wonen hier en net buiten het rif is het gewoon hardcore oceaan met haaien, dolfijnen en alle vissen die je maar bedenken kunt dus waarom geen octopussen ? Als zo'n beest in het ondiepe water terecht komt door de golfstroom dan zie ik niet in waarom je er niet tegen aan zou kunnen botsen. Zeker niet als je je bedenkt dat bij rustig weer (weinig gofslag) Laccai buiten het rif een zeer populaire snorkel en duikplek is voor touristen die er met een dingy naar toe gebracht worden.
De reactie is zeer kenmerkend voor (met name) de mensen met belangen in Bonaire.
Mijn huisbaas maakt ook het onderwerp zeer klein en is vooral bezig de situatie zo mooi mogelijk voor te stellen. Elke keer merk ik dat tijdens gesprekken (waarbij de Bonairianen er trouwens meestal niet zo goed af komen)
Nog nooit voorgekomen ? Tuurlijk wel maar er wordt flink weggekeken hier. Net zoals niemand het graag heeft over de ladingen Cocaine die hier regelmatig uit zee gevist worden vanwege het feit dat de ABC eilanden een makkelijke doorvoerhaven zijn voor drugs uit Zuid Amerika. De Nederlandse kustwacht vaart hier rond en als die iets spotten dumpen de smokkelaars het spul domweg overboord zodat ze niet aangepakt kunnen worden als ze het niet in de boot hebben. De locals weten precies waar dat spul terecht gaat komen (golfstroom) en halen het later weer op als het niet al opgepikt wordt door de marine.
Vorig jaar was er zo'n baal door het rif bij Laccai gespoeld en was notabene aan de overzijde aan lagerwal bij het "mangrove resort" voor de deur terecht gekomen. Bezoekers in totale verbazing zwommen daar plotseling tussen de cocainebaal in.
Een vet verhaal maar er wordt niet graag over gesproken. Het onderliggende probleem is toch weer als vanouds; het makkelijke geld en de grote kloof tussen arm en rijk.
De welgestelden zijn hier (uitzonderingen daargelaten) de "witten" Dat zijn de ondernemers die hard bezig zijn of pensioneren en inmiddels genieten.
Onderzoek wijst uit dat meer dan 80 % van de Bonairiaanse kinderen na het basisonderwijs geen Nederlands spreekt en alleen Papiaments. Vervolgonderwijs op middelbaar niveau wordt dan heel lastig als er geen Spaans of Nederlands gesproken wordt. Dat worden kansarmen die hooguit in hun eigen taalgebied besperkt kunnen functioneren. Alle dienstverlenende beroepen functioneren 3 talig; Papi, Nederlands en Spaans.
Er is op die manier weinig vooruitgang te boeken en blijft voor veel ABC-ers alles bij het oude. Soms een beetje meer en som een beetje minder.
Voor enkelen is er dus de verleiding om in plaats van te gaan vissen (een van de oorspronkelijke beroepen) hun bootjes in te zetten om de coca droppings te gaan ophalen etc.
Een local met een vette auto en dure zonnebril die dom genoeg is om het ook te laten zien is -met grote kans- drugstrafficcer. Je ziet ze hier soms wel eens rijden. Neprappers noem ik dat..
Vervolgens ook weer makkelijk slachtoffer voor justitie waarmee de circel weer rond is want dan is plotseling het eiland weer heel klein ....Kansloos dus.
Nederland is zich- op verzoek van Bonaire autoriteiten- weer gaan bemoeien met het dagelijks bestuur en de hoop is dat daar wetgeving uit gaat ontstaan die
de kwaliteit van onderwijs en voorlichting gaat verbeteren waardoor de kansen voor jongeren groter worden. Zoniet dan zal het verschil tussen arm en rijk alleen maar toenemen en de kans op cultuurconflicten en criminele activiteit alleen maar toenemen (drugs,inbraken etc)
Positief is dat de eerste resultaten hier op het eiland goed te merken zijn (zie eerste verslag) We mogen alleen hopen dat het bestuur een "Bonairiaanse variant" op ons opportunistische handels kapitalisme weet te vinden waar alleen productie, groei en winst optimalisatie centraal staan. Ongebreidelde groei is hiet geen optie en het millieu zou centraal moeten staan. Ik hoop dat daar op in wordt gezet en de innovaties plaatsvinden.
En natuurlijk daaraan gekoppeld voorlichting en onderwijs met lange termijn doelen.
Enfin; dit zijn toch ook de dingen waar je tegen aan botst als je hier wat langer bent en vaker komt. Maar blijft overeind; ik kan me voorlopig geen fijnere plek voorstellen om jaarlijks onder te duiken en in retraite te gaan....
Wordt vervolgt dus..

zie ook; myalbum.com/album/c0PcCm83GQR9

grtz. Frits
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank L

Laast bewerkt: door Frits.

Bonaire 2019 nieuw bericht van Frits 10 feb 2019 18:25 #40015

• Marcel Hooijmans
  • Marcel Hooijmans's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 3
En weer zo,n mooi verslag frits.

Bonaire 2019 nieuw bericht van Frits 12 feb 2019 19:22 #40020

• Frank L
  • Frank L's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Geweldig verslag Frits. Mooi ook een kijkje 'achter de schermen' te krijgen zo.

Bonaire 2019 15 feb 2019 08:39 #40031

• Robbert Tabou
  • Robbert Tabou's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Volgend jaar ben ik er weer bij Frits! Heb al voer voor de schilpadden in de garage liggen:) :)

• Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: NicoFrank LTheo
Tijd voor maken pagina: 0.362 seconden