Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Re: Zondag 8-1-12 13 jan 2012 20:01 #473

  • Willem
  • Willem's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • AKA : Wijdbeens
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 1

.... Kan het niet door de lage tmperatuur en onregelmatig fietsen komen?
.....


Ik vond een stukje op de website van TC Rijnmond. Misschien sla je wel de spijker op z'n kop Marcel!!

Het klopt dat de luchtweerstand toeneemt als de temperatuur afneemt. Dit komt omdat bij het dalen van de temperatuur de dichtheid van de lucht toeneemt. Dit moeten we allemaal in de praktijk wel hebben ondervonden, maar de onderbouwing hiervan zal niet bij een ieder bekend zijn.

De dichtheid van lucht kan je berekenen met de formule;
Pgas = M * P/(R*T)
In de formule is M de molmassa. Deze is voor lucht 0,0288 kg/mol. R is de algemene gasconstante. Die is 8,31 JK-1mol-1
Als je die getallen invult, krijg je;
Plucht = 0,00346 * P/T
De luchtweerstand zal dus toenemen als de temperatuur (T) afneemt. Delen door een kleiner getal levert immers een hogere waarde op.
De formule maakt ook duidelijk waarom men graag bij evenementen in Thialf een lage luchtdruk (P) heeft. Een lage luchtdruk verhoogt de kansen op het schaatsen van een record omdat dan de luchtweerstand lager is.

Overigens is de hogere luchtdichtheid niet de enige reden waarom we het fietsen in de winter zwaarder ervaren dan in de zomer.

We kleden ons bij lagere temperaturen dikker aan. Daarom hebben we een groter frontaal oppervlak en moeten dus ook nog meer lucht wegduwen. En dan heb ik het nog niet gehad over de gewicht toename die de meeste van ons ten deel valt in de winter(rustperiode).

Maar de luchtweerstand is niet de enige weerstand die op de fiets moet worden overwonnen.

De totale weerstand is de som van de rolweerstand, luchtweerstand, hellingweerstand en acceleratieweerstand.

Rtotaal = Rlucht + Rrol + Raccel + Rhelling
Rlucht is besproken.
Rrol is ook hoger. Mijn oude pekelwieler bollen niet echt goed. De draaiende delen geven meer weerstand (dik vet). Maar ook de rolweerstand van de banden nemen toe. Er is meer kracht nodig voor het vervormen van de banden. En de wrijving tussen binnen- en buitenband neemt toe.
Raccel is voor mij in de winter ook hoger. Wielen + 0,8 kg (totale fiets + 1,5kg) ikzelf + 4kg
Rhelling zal niet anders zijn.

Het is niet alleen door de hogere weerstand waarom we het moeilijker vinden om in de winter te fietsen.

Trainen bij lage temperaturen zorgt voor een versnelde afbraak van glycogeen (koolhydraten) in de spieren. Door de versnelde afbraak van suikers in de spieren, schakelt ons lichaam sneller over op de verbranding van vetten. Vetten zijn als brandstof voor een hoge prestatie minder goed.

Velen gaan minder drinken. Het is waar dat je minder zweet bij koud dan bij warm weer, maar trainen in de koude kan ook dehydraterend zijn. En bij vochtverlies neemt ook het prestatievermogen af.

We doen waarschijnlijk allemaal wel een sportdrank(koolhydraten) in onze bidons. Doordat we minder drinken vullen we ook tijdens het fietsen minder koolhydraten aan. Dit is ook een reden waarom het lichaam eerder over moet schakelen op het verbranden van vetten simpelweg omdat er geen koolhydraten meer zijn.

En natuurlijk trainen we minder en hebben dus een slechtere conditie hebben. Enz.

TonG

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: WillemMarcel
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden

Leden login