Mergelland routeZondagochtend 16 oktober 2011 liep om 05:45 het wekkertje, wat eigenlijk niet nodig was geweest want ik lag al een tijdje wakker. Na een stevig ontbijtje was het tijd om de auto reisklaar te maken. De  spullen erin en 2 fietsen op de fietsendrager gezet, Marcel had zijn fiets de avond van tevoren al gebracht. Nog snel een tweede bakkie en de weg op om Joost op te halen.

 

Joost stond al klaar met zijn spullen en 5 minuten later waren we met drie fietsen achterop onderweg naar Limburg. Marcel had Leo (+ fiets in de kofferbak) opgehaald en zij zouden bij Reeuwijk op ons wachten, waarna we gezamelijk door zouden rijden naar Snijdersberg, vlak bij het noordelijkste deel van de Mergelland route. Om precies 9 uur kwamen we daar aan, snel een parkeerplek gezocht en gereed maken voor vertrek. Nog gauw een paar boterhammen naar binnen werken, zodat het de eerste uren wel goed zou zitten met de energie voorziening. Om exact half 10 reden we de Koekoekstraat uit en gingen richting Maastricht.

De temperatuur viel wat tegen, maar daar waren we op voorbereid met thermoshirts, overschoenen en handschoenen. Na een paar kilometer kwam al de eerste afdaling en daar kon je goed voelen hoe koud het was. Beneden kwamen we langs een geparkeerde auto en die was stijf bevroren. Het eerste stuk was gelukkig redelijk vlak en was dus prima geschikt om langzaam in je ritme te komen. Zoals gewoonlijk had Marcel er weer goed de sokken in en tikten we al gauw snelheden van zo rond de 35 km/h aan. Na een kilometer of 15 waren we ineens de routebordjes kwijt en moest de zelf gedrukte kaart (met dank aan Google Maps) er aan te pas komen om weer op de route te komen. Gelijk even overlegd dat het tempo iets lager gehouden moest worden als we allemaal aan de finish wilden komen. Zo gezegd, zo gedaan en gingen we met een tempo van zo'n 30 km/h verder. Af en toe, als we een mooi plekje zagen, stopten we even om dat te bekijken en met een beetje geluk konden we een willekeurige voetganger vragen of hij een foto van ons wilde maken.

 

DSC03546

Nadat we Maastricht definitief achter ons gelaten hadden, begon de route ook wat heuvelachtiger te worden. Al gauw diende de Bemelerberg zich aan en aan het begin stond een bord met 11 %. Nou is de helft al een hele uitdaging voor de gemiddelde fietser en dat is ook wat het ongeveer is, max 6 % en gemiddelde van 4%, dus dit is werk van een grappenmaker.

Om een uur of 12 was het tijd voor een bakkie op een terrasje en in Limburg hoort daar natuurlijk vlaai bij!!

DSC03550

 

Na de koffie was het weer even zoeken, want we waren weer even het spoor van de bordjes kwijt. Uiteindelijk heeft een behulpzame buschauffeur ons de goede richting op weten te sturen. Of er nu bordjes ontbreken of ze gemist hebben, daar zijn we niet uitgekomen, maar lastig is het wel.

De heuvels begonnen zich steeds sneller op te volgen en uiteindelijk ben je met je verstand op nul in je lichtste versnelling een heuvel aan het beklimmen en heb je geen flauw benul meer welke en de hoeveelste klim dit is. Een paar blijven je wel bij omdat je daar boven jezelf uit bent gestegen door de top in een redelijk tempo te halen. Anderen doen zo verschrikkelijk zeer dat je nog een keer terug wil schakelen om vervolgens tot de ontdekking komt dat je al op je lichtste verzet rijdt. Eenmaal boven is de beloning natuurlijk geweldig als je weer naar beneden gaat met een gangetje van dik boven de 50 ............ zonder te trappen.

Uitgekomen bij Eys waren we het routespoor volledig bijster en hebben met veel moeite en veel vragen de juiste weg terug gevonden. Inmiddels was het al behoorlijk 3 uur gepasseerd en hebben aan de hand van een kaart bij een benzinepomp een alternatieve weg genomen om weer te juiste route te pakken te krijgen. Daar kwamen we een klim tegen in een woonwijk die voor de auteur van dit artikel niet te doen was en de rest met de allergrootste moeite bovenkwam. Heuvel op lopen doet trouwens wat minder pijn als heuvel op fietsen, maar de pijn duurt minstens twee keer zo lang.

Via Valkenburg zijn we daarna teruggereden naar het beginpunt en stapten zo rond 5 uur moe maar voldaan in de auto om de terugreis aan te vangen na een zeer geslaagde dag.

In totaal hebben we die dag 568 km afgelegd, waarvan 124 op de fiets met een gemiddelde van 23,37 km/h.

 

U bent niet geauthoriseerd om reacties te posten.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Leden login