Ik heb vandaag mijn eerste ritje gemaakt met de Garmin Edge. Ik heb natuurlijk een heel archief van alle ritten die we gemaakt hebben dankzij de GT31. Het bestand van afgelopen woensdag heb ik naar de Garmin verzonden en geselecteerd dat ik deze rit wilde rijden. Het duurde een paar minuten voordat hij de satellieten gelokaliseerd had, maar toen werd zonder problemen de kaart getoond met de huidige positie.
Op de fiets gestapt en dacht bij mezelf: nou Garmin, ga mij maar vertellen waar ik heen moet!! In eerste instantie gewoon de kaart in beeld gezet en dan zie je keurig waar je rijdt en waar je heen moet. Na 10 minuten wilde ik wel eens weten hoe hard ik reed, dus de weergave op snelheid gezet. Na zo'n 200 meter moest ik rechtsaf en ruim van tevoren kwam er een piepje uit het apparaat en veranderde de display automatisch naar een detailkaartje van de kruising en gaf gelijk ook aan na hoeveel meter je rechtsaf moest slaan. Als je eenmaal de hoek om bent, dan verandert de display automatisch weer naar snelheid.
Natuurlijk wil je ook weten wat er gebeurt als je fout rijdt. Nou, dat is met dit apparaat bijna onmogelijk geworden. Als je de afslag mist, dan begint hij na 10 meter al te gillen dat je de route kwijt bent. Expres doorgereden natuurlijk op de foute route, totdat ik er behoorlijk van verwijderd was. Dan komt het moeilijke: Het is geen autonavigatie, dus je moet zelf weer op de route zien te komen. Je moet dan een beetje spelen met het zoomnivo van de kaart totdat je de route EN je huidige positie op het kaartje ziet en dan is het een fluitje van een cent.
Mijn eerste indruk: best wel veel geld voor een navigatiesysteem, maar als je er eenmaal aan gewend bent dan is hij zijn geld dubbel en dwars waard, althans dat denk ik. Op de Mergellandroute waren we een paar keer ECHT de weg kwijt en je wilt niet weten hoe irritant dat is en hoeveel tijd en extra kilometers dat kost.
Als je ziet hoeveel routes je kunt downloaden van internet, dan durf je ook wat makkelijker naar onbekende gebieden te gaan. Je kunt trouwens met diverse software pakketen (meeste zijn gratis) ook zelf je route samenstellen of de route van een ander aanpassen naar eigen inzicht.
De hartslag- en cadansmeter heb ik nog niet gebruikt, komt de volgende keer wel.